600.000 EUR kary za nielegalny marketing bezpośredni

Francuski organ nadzorczy (CNIL) nałożył karę na sieć hoteli Accor. Przyczyną był bezprawny e-marketing w formie newslettera.
CNIL otrzymał skargi od gości, którzy rezerwowali swój pobyt w hotelach należących do sieci. Ich adresy e-mail po dokonaniu rezerwacji były automatycznie dodawane do bazy subskrybentów newslettera – pod formularzem rezerwacji znajdowała się domyślnie zaznaczona zgoda na otrzymywanie informacji handlowych drogą mailową. Ponadto subskrybenci napotykali na problemu techniczne w sytuacji, gdy chcieli wycofać zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych do celów marketingowych.
Zgodnie z RODO administrator chcący prowadzić bezpośrednie działania marketingowe musi uzyskać na nie ważną zgodę osoby, której dane dotyczą. Zgoda ta musi być dobrowolna i udzielona w sposób świadomy. Ponadto wymagane jest aktywne działanie subskrybenta w celu dokonania zapisu do bazy – wyrażenie zgody na dołączenie do bazy odbiorców newslettera powinno przykładowo polegać na zaznaczeniu, a nie na odznaczeniu checkboxa. Administratorzy nie mogą wychodzić z założenia, że wszyscy ich klienci chcą być stale zachęcani do ponownego skorzystania z ich usług. CNIL podkreślił również, że wycofanie zgody powinno być równie łatwe jak jej udzielenie, czemu nie sprostała w tym przypadku sieć hoteli.
CNIL poinformował, że nieprawidłowości zostały usunięte przez administratora. Nie pozwoliło mu to jednak na zupełne uniknięcie odpowiedzialności finansowej za wskazane naruszenia.

NAJNOWSZE WPISY

ZNAJDŹ NAS